Liv Bente Kristoffersen og John-Arne Hansen

Innovasjon: Liv Bente Kristoffersen og John-Arne Hansen tror innovasjon innen reiseliv, fiskeri og helsevesenet er framtidens vinnere.

DNB skal hjelpe gründerhelter i Salten

20. oktober 2016

Gründer

Små og mellomstore bedrifter er grunnmuren i norsk økonomi. –Vi skal heie fram de som satser alt for å skape noe nytt, sier Banksjef bedrift Liv Bente Kristoffersen i DNB.

For olje- og gassnedturen er fortsatt ikke over, Norge må omstilles og hele landet skriker etter nyskaping og innovasjon.

— Akkurat nå går mange går og drømmer om å starte for seg selv. Og skal vi omstille Norge, så må vi satse på de som våger å skape noe nytt. Og vi i DNB skal gjøre alt for at flere gode gründere lykkes med planene sine, sier Kristoffersen.

Live Bente Kristoffersen
Kjenner prosessene: Liv Bente Kristoffersen vet hva det vil si å være Gründer, for hun har selv vært der før hun startet i DNB.

Kunnskapsrike

Med et team av spesialister og solid lokal bransjekunnskap betjener hun og kollega John-Arne Hansen et mangfoldig bedriftsmarked i hele Salten. En jobb de er stolte av.

— Jeg føler vi har vært med å skape store deler av samfunnet i Salten, helt fra tiden hvor Nordlandsbanken satset hardt på alt fra små fiskere til større entreprenører. Og denne jobben skal vi fortsette med og forvalte med stor entusiasme og ære, sier Kristoffersen.

Og at DNB er størst, er det ingen tvil om. — Vi ser på volumet at vi gjør mye rett, det er en grunn til at vi har en så stor markedsandel. Og folk er fornøyd, sier Hansen.

Vært der selv

Kristoffersen vet godt hvordan det er å starte for seg selv. Starte i det små, kjøpe egne kontormøbler og vaske gulvet selv.

— Jeg jobbet tidligere som advokat, og hadde egen praksis. Så jeg har vært gründer og vet hvordan det er å være selvstendig næringsdrivende på godt og vondt, sier Kristoffersen.

Nå ønsker hun å heie på dem som satser, for hun vet at det er kjempetøft å skulle skape noe nytt. Derfor vil og skal hun, Hansen og banken ta ansvar for å løfte og oppmuntre gründerheltene i Salten.

— Det er fantastisk å jobbe med næringslivet. Hver eneste case er en ny utfordring. Og vi har en viktig rolle for å løfte disse menneskene, sier Kristoffersen.

En ny DNB-rapport viser at under halvparten av alle gründere som startet opp for ti år siden har lyktes.

— Rapporten viser også at vi har en halv million som går og bærer på en drøm om å starte for seg selv. Og hvert år etableres 60.000 nye bedrifter. Men mange dør underveis. For de kommer ikke ordentlig i gang og med vår hjelp tror jeg med sikkerhet at flere kan overleve hvis de får riktig veiledning og støtte, sier Kristoffersen.

Gode råd

Det handler først og fremst om kloke råd i startfasen, om det å vokse og ikke minst ha noen som holder bedriften i handen på veien.

— Vi er godt i gang med å få opp en ny kultur her i banken, en kultur for å heie fram dem som satser alt på drømmen. Vi har et kundesenter som er åpent 24 timer i døgnet, sju dager i uka, for vi har sett behovet nå som olja ikke lenger er bærebjelken i samfunnet, sier Kristoffersen.

— Vi skal bidra, og har mye å bidra med. Og vi er tilgjengelig, samtidig som vi stadig utvikler oss til det beste for kunden. Bare tenk på Vipps. Nå etableres også dette for bedrifter, sier Hansen.

Liv Bente Kristoffersen og John-Arne Hansen
Ta kontakt: Både Liv Bente Kristoffersen og John-Arne Hansen ser fram til å jobbe fram flere suksesshistorier innen bedriftsmarkedet i Salten. De oppfordrer gründere til å kontakte banken for veiledning og gode råd. Innovasjon: Liv Bente Kristoffersen og John-Arne Hansen tror innovasjon innen reiseliv, fiskeri og helsevesenet er framtidens vinnere.

Fiskeskinn og gründerhelter

Banksjefene har mange gode historier om bedrifter i Salten som satser, de som bruker banken for det den er verdt og som skaper spennende resultater ut av det som en gang bare var en vill, men likevel god idé.

— Vi har Magic North, Melkebaren og ikke minst Bådin, for å nevne noen, sier Hansen.

— Og for ikke å glemme Eben, hun som satser stort på vesker av fiskeskinn. Slår den an i Kina, hvor de er enormt merkebevisst, så blir det nok en suksesshistorie, smiler Kristoffersen.

For det er gøy å holde bedrifter i handen. Det er spennende og givende å se at noen lykkes.

— Likevel er veien lang. Men vi ser ofte mennesker med en enorm drivkraft, og da er det helt utrolig artig å spille på lag. Og da tenker vi gjerne utenfor boksen, vi også, sier Hansen, som overtar bedriftskundene når de blir av en viss størrelse.

— Det er ikke alltid like artig å gi disse menneskene videre, men det er jo det som er målet. Vi skal være veivisere, smiler Kristoffersen, som oppfordrer gründerhelter i Salten til å ta kontakt.