Styreleder Hans Nilsen, iTet og prosjektleder Jannike Ramsvik. Alexander Kjønså Karlsen, Avisa Nordland

12 Bodø i Vinden-tiltak som har skapt begeistring i 2016!

17. november 2016

Jobb

Bodø i Vinden handler om å skape begeistring for det å bo og jobbe i Bodø og regionen!

Nå er det akkurat ett år siden vi åpnet den nye versjonen av www.bodo.no.

Sammen med våre partnerbedrifter og befolkningen sprer vi de gode historiene om Bodø og regionen via bl.a sosiale medier. Sammen setter vi Bodø på kartet. Vi synliggjør jobbmuligheter. Vi får mennesker til å lengte hjem, og vi får helt nye mennesker til å åpne øynene for Bodø.

Det tar tid å bestemme seg for å flytte. Det er også bakgrunnen for at vi jobber langsiktig med dette arbeidet.

I løpet av høsten har det eksplodert av henvendelser fra mennesker som vil til Bodø. Noen ser spennende muligheter, noen lengter hjem. Og noen er så fascinert av naturen her oppe at de bare MÅ flytte hit.

  • Vil du vite mer om å være partnerbedrift i Bodø i Vinden? Ta uforpliktende kontakt med prosjektleder Jannike Ramsvik på tlf 416 33464 eller på mail: jannike.ramsvik@bodo.kommune.no
allevilflytte
Forsiden på Avisa Nordland 16.september 2016.

Her er 12 Bodø i Vinden -tiltak som har skapt begeistring i 2016

1. Massiv spredning av spennende innhold! Gjennom hele 2016 har vi delt historier om å bo og leve i Bodø og regionen. Våre partnerbedrifter bidrar med sine historier, Bodø i Vinden produserer innhold og byens befolkning bidrar med å spre disse videre.

2. Laget ny Bodøfilm. Bodø har utviklet seg MYE siden den opprinnelige Bodøfilmen fra 2010. Det var på tide med en ny versjon.

3. Gjennomført kursrekken #smartpånett med stor suksess.  Sammen med Visit Bodø ønsker vi at enda flere aktører skal være synlige på digitale kanaler.  Her har byens flinke kommunikasjonsfolk stilt opp med inspirerende kurs! Nye kurs kommer i 2017.

Kommunikasjonsrådgiver Jofrid Bergslid fra Riktig Spor
Kommunikasjonsrådgiver Jofrid Bergslid fra Riktig Spor

4. Facebooksiden – Workers of Bodø har portrettert mange flotte mennesker. Inspirert av «Human of New York» har vi laget en egen hyllest av ulike mennesker i arbeid for Bodø og regionen.

Vitaly er dronenerd og har drømmejobben i Luftfartstilsynet. Han er en av våre mange "workers"
Vitaly er dronenerd og har drømmejobben i Luftfartstilsynet. Han er en av våre mange «workers»

5. Satt i gang et stort «næringslivsfotoprosjekt».  Vi mangler en ordentlig god samling av bilder som representerer vårt offentlige og private næringsliv her i regionen. Fotograf Frida Bringslimark  er i full gang med arbeidet. Her er en smakebit på noen av bildene

Mørkved Sykehjem, Bodø
Mørkved Sykehjem representerer helse- og omsorgssektoren. Og Bodø Kommune er langt fremme på velferdsteknologi

6. Laget verdens skjønneste film om besteforeldre som savner barnebarna sine. Jorunn og  Leif Aronsen har to barnebarn som bor i Bergen, og som de selvsagt savner.

7. Laget filmer sammen med komiker Erlend Osnes  Vi sendte Erlend til Oslo for å rekruttere folk nordover. Her er episode 1 av 5. Resten finner du på Youtube.

8. Gjennomført ny omdømmeundersøkelse. Årets undersøkelse bekrefter mange av funnene fra 2010; internt i Bodø er innbyggerne veldig fornøyde med både oppvekstforhold, kultur, fritid og jobbmuligheter. Resten av landet kjenner ikke Bodø like godt som oss selvsagt, men det er ingen negative funn i undersøkelsen. Resultatene vil bli beskrevet i egen sak på bodo.no om ikke lenge.

9. Delt ut I Vinden-prisen under Opplyst 2016. Bodø i Vinden var med i styringsgruppen for næringskonferansen, prisutdelingen og festkvelden Opplyst2016.  Blant de 7 prisene som ble delt ut var vår egen «I Vinden pris» som ble delt ut til Hanseth Bodø, en bedrift som rekrutterer og ivaretar ung arbeidskraft på en utmerket måte.

Vår alles Per Sundnes var konferansier under Opplyst2016
Vår alles Per Sundnes var konferansier under Opplyst2016

10. Jobbet strategisk med våre partnerbedrifter.  Bodø i Vinden hadde ikke eksistert uten partnerbedriftene som er med å finansiere og drive prosjektet. Det er f.eks hos dem vi finner mange av historiene våre og mange av menneskene som blir profilert.

– Vi har hatt veldig stor nytte av vårt partnerskap, sier Markeds- og kommunikasjonssjef ved Nord universitet Lotte Grepp Knutsen. – Kursserien #smartpånett er et eksempel på et fantastisk tiltak som vi partnere nyter godt av. En slik kompetanseheving ville jo kostet mangfoldige tusen kroner om vi skulle kjøpt den selv.

Vi ønsker oss selvsagt flere strategiske partnere til Bodø i Vinden. Gjennom 2016 har flere nye kommet til. Både DNB,  Iris-konsernet med Labora, Mivanor, Retura og Iris Produksjon, samt T.Kolstad Eiendom er nå med på laget.

  • Vil du vite mer om å være partnerbedrift i Bodø i Vinden? Ta uforpliktende kontakt med prosjektleder Jannike Ramsvik på tlf 416 33464 eller på mail: jannike.ramsvik@bodo.kommune.no    

11. Holdt foredrag rundt omkring. Mange spør om vi kan bidra til å skape begeistring for byen vår, og da stiller vi opp. Her har både bedrifter, pensjonister og andre aktører fått høre om Bodø og regionen.

12. Alt mulig annet. Bodø i Vinden dras inn i ulike positive prosjekter. Som f.eks kreative seanser sammen med våre partnere Nord Universitet og Bodø Boligbyggerlag, eller en åpningsfest hos partner Rambøll. Vi jobbet knallhardt for å få Thomas og Harald i Senkveld til Bodø, og vi har bidratt til å lage direktesending fra Stormen Konserthus under jubileumskonserten. Vi guidet juryen til «Norges mest attraktive by» sammen med byplan og vi har bestilt kule #elskerbodø-pannebånd og luer. Vi har også engasjert oss sammen med lokalt næringsliv for å lage en enkel, men flott hilsen fra Bodø når du handler i utvalgte butikker.

etikett

Disse er partnere i Bodø i Vinden

Bodø Kommune, Itet, Nord universitet, Corponor, Avisa Nordland, Luftfartstilsynet, Widerøe, Bodø Næringsforening, DIPS, Avinor, Bodø Boligbyggerlag, Bodø Energi, Nordlandssykehuset, Salten Regionråd, Lyst På, Forsvaret, Kunnskapsparken, Signal Bredbånd, Bodø Industri, DNB, Iris Salten konsernet og T.Kolstad eiendom AS.

Noen tall, for spesielt interesserte

  • Siden lansering av ny side har vi 290 000 sidevisninger på bodo.no – det er i snitt 26 363 i mnd
  • 42% av trafikken på bodo.no kommer fra Bodøområdet. Deretter følger Oslo, Trondheim, Tromsø og Bergen.
  • 60 % av leserne er mellom 18-44 år
  • 63% av leserne er kvinner
  • Vi har 23 910fans på Facebook

De tre mest leste sakene:

Planer fremover

  • Bodø i Vinden skal fortsette å levere godt og interessant innhold slik at flest mulig blir inspirert til å vurdere Bodø og regionen som bo- og arbeidssted.
  • Bodø i Vinden skal fortsette å holde et sterkt fokus på arbeids- og næringslivet og jobbmuligheter
  • Bodø i Vinden skal fortsette sine populære #smartpånett-kurs
  • Bodø i Vinden skal fortsette sine engasjement bl.a i Opplyst2017
Utrolig mange som vil flytte til Bodø, sier prosjektleder i Bodø i Vinden, Jannike Ramsvik
– Prosjektleder i Bodø i Vinden, Jannike Ramsvik