Hvem stikker av med I-vinden prisen 2015?

16. februar 2016

To ganger før har den vært delt ut; prisen som hyller aktører som er gode på å rekruttere og beholde ung arbeidskraft.

I 2011 vant DIPS, og i 2013 var det Elkem Salten som utmerket seg. Nå er juryen klare til å få inn kandidater for 2015. Prisen skal deles ut under den ferske næringslivsgallaen OPPLYST 2016 3.mai i år.

Det er Bodø i Vinden og Avisa Nordland som samarbeider om å fronte denne prisen. Kriteriene for å vinne handler om evne og vilje til å satse aktivt på ung arbeidskraft. Smart og bevisst rekruttering, trainee- eller lærlingeordninger, kompetanseheving og aktiv veiledning av unge arbeidstakere vektlegges tungt.

– I år tok vi også med et nytt kriterie. Nemlig at bedriften bruker sosiale medier på en smart måte, bl.a i rekruttering. Det mener vi er helt avgjørende i dagens mediebilde, sier juryleder Jannike Ramsvik

12631354_10153261278867703_131010805124096552_n
Stian Johansen, jurymedlem og Ann Karin Bodøgaard lager promofilm for I- vinden prisen. Høy humorfaktor 😉

Med seg juryen har hun Ole Kristian Bodøgaard fra Avisa Nordland, Stian Johansen fra Trainee Salten/BBL, Ann Kristin Pettersen fra Elkem Salten og Trine Ekhorn fra Nord Universitet. Alle under 40 år.  – Vi ville gjøre en liten gimmick ut av dette med alder, ler Jannike.  – Men det er med et nødskrik at Ole Kristian og meg selv kommer med. Vi blir 39 i år.

Nå skal juryen i gang med å fronte jakten på kandidater til prisen.  – Vi har blant annet laget en småmorsom film, som vi håper folk ser, forteller jurymedlem Ole Kristian Bodøgaard. – Jeg måtte få mamma (vår kjente og kjære Ann Karin Bodøgaard) til å stille som senior i filmen, mens jurymedlem Stian Johansen fikk æren av å være den unge arbeidstakeren.

Filmen kommer mandag her og på Facebook-siden vår.

Her er kriteriene for prisen:
  • Bedriften/virksomheten:
  • Har vist en åpen holdning for å ansette unge folk konsekvent over en viss tid, hvorav de kan vise til flere unge i miljøet.
  • Er sosialdrevne virksomheter, det vil si bedriften har laget et aktivt system for frisk stimulering av de ansatte utenfor jobben for å bygge en sterk bedriftskultur.
  • Er medlem av en traineeordning eller har rekruttert lærlinger eller er aktive på å markedsføre seg på universiteter og høgskoler for nyutdannende, herunder er for eksempel tilgjengelige for å delta på karrieredager og/eller la studenter bruke virksomheten som case for å skrive studentoppgaver og/eller tar studenter inn i sommerjobber.
  • Satser offensivt på aktiv kompetanseheving på sine ansatte, eks. kurs, videreutdanning, deltakelse på konferanser utenfor de daglige arbeidsoppgavene.
  • Lar de unge få ansvar og kunnskapskrevende oppgaver.
  • De unge ansatte involveres i videreutvikling av bedriften.
  • Bedriften driver aktiv veiledning av nye ansatte.
  • Bedriften er tilstede i digitale kanaler på en smart måte

 

IMG_2332
En smakebit fra promofilmen. Stian Johansen blir tatt godt vare på av Ann Karin Bodøgaard.