Del denne saken
Hovedkontoret i Bodø: Rundt 60 personer jobber på hovedkontoret i Rapp Marine. Her er det utvikler Erlend Hansen som er i full gang med et nytt og innovativt prosjekt. Foto: Rune Nilsen, Bodø NU Respons

Vil du bli med på Bodøs industri-eventyr?

0

Rapp Marine har fulle ordrebøker og høster internasjonal suksess. Nå jakter de på deg.

Det som begynte med en revolusjonerende to-takters motor i 1907, er i dag et verdensledende konsern med ca. 400 ansatte – med hovedkontor i Bodø. Lettere anonymt plassert – i 6. etasjen på Kiwi-bygget i Rønvika – sitter de nærmere 60 personene som utvikler de banebrytende produktene. Nå trenger de flere dyktige mennesker på laget.

Foto Rapp Marine
Kystens hjelper: – Rapp ble grunnlagt ved hjelp av en revolusjonerende to-takters båtmotor og det er noe vi aldri kommer til å glemme, sier teknisk sjef Ben Bolsøy. Foto: Rune Nilsen, Bodø NU Respons

Klare tall

Med 110 års erfaring i ryggen har Rapp Marine seilt opp som en av verdens største leverandører av avanserte og fremtidsrettede løsninger innen elektrisk og hydraulisk dekksmaskineri. Tallenes tale er klare:

  • I løpet av de tre siste årene har Rapp Marine kapret 9 av 11 anbud for kinesiske forskningsfartøyer
  • Sist høst sikret selskapet seg kontrakter på sju nye fiskefartøyer for danske, irske og russiske trålere. Og flere er kontrakter er skrevet etter dette.
  • På tampen av 2016 landet de sin største enkeltkontrakt noensinne i Kina
  • Så langt har selskapet levert dekkmaskineri til mer enn 1.500 fartøyer
  • I 2010 vant Rapp Marine en høythengende innovasjonspris under den store Offshore Technology Conference i USA, for sin helt nye, væskekjølte elektriske motor
Rapp Marine vinsjer
Hypermoderne vinsjer: Rapp Marine er verdensledende når det gjelder vinsjeteknologi. Her fra utstyret de har levert til det norske forskningsfartøyet Dr. Fridtjof Nansen. Foto: Rapp Marine

Unikt tilbud

Den kraftige veksten betyr nye utfordringer. Nå handler det om å finne de rette folkene som har lyst til å mønstre om bord og bli med på den spennende seilasen.

– Det som nå skjer er egentlig ganske unikt. Det tilhører sjeldenhetene at norske bedrifter nå for tiden utlyser så mange som fem høyteknologiske, spennende stillinger innenfor maritim industri, sier teknisk sjef i Rapp Marine, Ben Bolsøy.

Rapp Marine søker etter Senior Prosjektleder, Ingeniør Mekanisk, Elektroingeniør/Ingeniør Automasjon, Ingeniør Automasjon-programutvikler, Ingeniør Hydraulikk.

Unikt er også det faktum at selskapet setter som krav at de som vil ha jobbene, må bosette seg i Bodø.

Les også: Folkets gode grunner til å velge Bodø

Her kan du søke på stillingene.

Gøy på jobb

Hva er så hemmeligheten bak suksessen til Rapp Marine? Systemutvikler Erlend Hansen nøler ikke et sekund når han skal komme med en forklaring:

– Vi har det rett og slett utrolig gøy på jobb. Jeg har fått anledning til å ta med meg hobbyen på kontoret!

Les også: Fritidsaktiviteter i Bodø

Kreative, smarte og innovative mennesker i alle ledd er en helt avgjørende faktor når hele verden er markedet og konkurransen knallhard.

– Til sjuende og siste handler det om å skape brukervennlige løsninger som gjør at brukerne kan integrere nye systemet uten at det blir en skremmende bratt læringskurve for de ansatte, sier Hansen.

Rapp Marine
Viktige detaljer: – Det handler om å skrive de rette kodene, skape det optimale kretskortet. Da får du suksess, sier utvikler Erlend Hansen hos Rapp Marine AS. Foto: Rune Nilsen, Bodø NU Respons

Plug and play

Et meget godt eksempel i så måte, er hvordan folk forholder seg til mobiltelefoner:

– Hvis bestemora di kjøper en iPhone, så setter hun seg ikke ned for å studere bruksanvisningen. Hun bare begynner å bruke telefonen, vel vitende om at utviklerne har laget et system som du skjønner – der og da.

Og det er her Rapp Marine ligger helt i tet på det globale markedet. De klarer å løse tilsynelatende umulige oppgaver hvor konkurrentene ikke helt ser hvordan de skal knekke nøtten.

For å lykkes, er det nødvendig å kunne tenke utenfor boksen. Det var slik Rapp Marine kom opp med elektriske vinsjer som nå erstatter de hydrauliske versjonene som har vært enerådende i bransjen.

Araho Rapp Marine
Amerikansk suksess: Det amerikanske fiskefartøyet F/V Araho er ett av mange fartøyer som Rapp Marine har levert dekksutstyr til. Foto: Rapp Marine

­Vinn-vinn-vinn

– Dette er kosteffektive vinsjer som skaper færre miljøutfordringer og som er langt mer fleksible. Sånn sett er det snakk om en vinn-vinn-vinn situasjon, sier Hansen.

Elektriske vinsjer er også mer driftssikre og gjør det også lettere å sikre at båtene har dobbelt-dekning.

En vinsj med elektriske motorer kan fortsatt brukes selv om en motor stopper, havari på en hydraulisk vinsj fører ofte til stopp på hele anlegget på grunn av forurensninger i oljen.

Hvilket igjen betyr at hvis en vinsj svikter, så kan du fortsette produksjonen i påvente av reparasjon eller nye deler. En minimal ”nedetid” et helt avgjørende for å sikre optimal lønnsomhet.

Skreddersøm

Et annet – og minst like viktig poeng – er å produsere integrerte og skreddersydde løsninger.

– Det er store forskjeller på hva som trengs på en amerikanske slepebåt som jobber på Mississippi-elven og en krabbebåt med base i Alaska. Og det er helt andre krav til vinsjen som skal styre en ROV (undervannsdrone) på 1.200 meters dyp og en tråler som jakter på sild, makrell, lodde og brisling, sier teknisk sjef Ben Bolsøy.

Forskning i front: Rapp Marine har levert dekksmaskineriet og styringssystemene til det norske forskningsfartøyet Dr. Fridtjof Nansen. Foto: Rapp Marine As

Tro mot kysten

Rapp Marine har også flere kunder innen offshore-markedet, men de falt aldri for fristelsen til å legge alle eggene i én kurv da olje- og gass-eventyret var på sitt heteste. Selv om også Rapp Marine har hatt noen tøffe år med røde tall i regnskapet, så går driften nå i pluss og trenden peker absolutt i riktig retning.

– Rapp Marine ble grunnlagt med en båtmotor og det er en arv vi aldri har glemt, sier Bolsøy.

Fra sitt hovedkvarter i Bodø, styrer Rapp Marine en global operasjon med egne selskaper i USA og England. I tillegg har konsernet et meget omfattende service- og agentnettverk. Selve produksjonen av utstyret skjer på bedriftens fabrikk i Serbia, som ble åpnet  i 2014.

 På jobb 24/7

Når selskapet har aktivitet over flere kontinenter, byr selvfølgelig dette på enkelte logistikkmessige utfordringer:

­

– Det er alltid noen som er på jobb, uansett hva tiden på døgnet måtte være her i Bodø, sier systemutvikler Erlend Hansen.

Det betyr at telefonen kan ringe når som helst, og mailen tikker inn helt uavhengig om det er 17.mai eller påskeferie. Men det er også nettopp dette som gjør jobben hos Rapp Marine ekstra attraktiv:

­– Du føler at pulsen banker hele tiden, du er tilstede og du betyr noe, understreker Hansen.

Kreativ hverdag: Systemutvikler Erlend Hansen har fått lov til å ta med seg hobbyen på jobb. – Vi har det utrolig gøy her, og nå vil vi gjerne ha med nye folk på laget. Foto: Rune Nilsen, Bodø NU, Respons

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del denne saken