Del denne saken

På hodet for Signal

0

For administrerende direktør Hans Larsen er arbeidsmiljøet i Signal Bredbånd så viktig at 60-åringen gjerne går på hendene for å få frem smilet hos de ansatte.

Administrerende direktør Hans Larsen er ikke som andre direktører. 60-åringen fra Narvik er opptatt av at det må det være stor takhøyde og mye latter for å få engasjerte og fornøyde medarbeidere. Noe han selv i sterkeste grad bidrar til. Den tidligere turneren kan fort finne på å gå på hendene i korridoren på vei til kaffemaskinen for å bidra til et muntert miljø.

Hans Larsen

– Humor er veldig viktig og her på jobb flirer mye til mangt. Det er en utrolig flott gjeng som jobber her og det til tross for at vi er mange ulike personligheter, sier Hans Larsen.

Han er opptatt av å finne de rette medarbeiderne til Signal. Da trenger du ikke blafre med toppkarakterene, om du ikke har glimt i øyet.

– Jeg ser først og fremst etter lyset og engasjementet i øynene på de som søker hos oss. Den som skal jobbe her må ha engasjement og være frempå. Jeg tror ikke det finnes dumme mennesker, men det finnes mange late mennesker, sier han.

Fra sju til 50 ansatte

Fibereventyret stammer tilbake til 2002 i Indre Salten. Da gikk flere kraftselskap sammen og etablerte Salten Bredbånd på Fauske. I 2007 tok Hans Larsen over som administrerende direktør og reposisjonerte selskapets mål og strategier. Året etter endret selskapet navn til Signal Bredbånd AS, og i 2009 ble Signal leverandør av Altibox-partnerskapet, som har lokale leverandører over hele landet. I 2014 ble selskapet solgt til Lyse Energi AS, som fra før av eier Altibox.

– Jeg var ansatt nummer sju den gang for åtte år siden. I dag er vi femti ansatte og ligger an til en omsetning på 185 millioner kroner i 2015. Dette hadde ikke vært mulig uten engasjerte medarbeidere, sier direktøren.

Han trekker frem mottoet GREP som et viktig arbeidsverktøy og en suksessfaktor for at Signal Bredbånd ikke bare er den største fiberaktøren i Nord-Norge, men også har de mest tilfredse kundene for sjette året på rad, sammen med resten av Altibox-partnerskapet, ifølge målinger utført av EPSI Norge.

– Vi skal være grensesprengende. Vi skal vise respekt for kunden. Vi skal være entusiastisk og samtidig være profesjonell. Klarer vi det, når vi langt, sier Larsen.

Markedssjef i Signal Bredbånd As, Katarina Belsom, trekker også frem Signal som den lokale og nære leverandøren som en viktig suksessfaktor.

– Mens mange av våre konkurrenter holder til sørpå, er vi lokal i nord. Vi kjenner markedet og ikke minst alle utfordringene vi har her. Det er også grunnen til at vi satte i gang kampanjen «Alle burde ha en nordlending», som spiller på våre tre viktigste budskap:

  • Vi bygger fremtiden i nord
  • Vi leverer i tøffe forhold
  • Vi er alltid nær og tilgjengelig    

Her kan du se videoen fra kampanjen til Signal – Alle burde ha en nordlending.

Signal har i dag mer enn 15.000 privatkunder og vel 2.300 bedriftskunder. Målet er fortsatt vekst de neste årene.

– Vi har satt oss mål å vokse med mer enn 3.500 nye kunder i året frem til og med 2023, sier Belsom. Planen er å ha en omsetning på bort i mot en halv milliard kroner innen utgangen av 2023.

Kostbart i nord

Men der konkurrentene sørpå har korte avstander og kan bygge ut fibernettet til en forholdsvis rimelig pris, er det vesentlig dyrere i nord. Det koster i snitt godt over 20.000 kroner per bolig. I mer grisgrendte strøk med lange avstander mellom nabohusene, kan det fort dreie seg om millioner.

– Vi tar ansvaret for å bygge ut infrastrukturen i nord, men er også avhengig av et godt samarbeid med staten, fylker, kommuner, lokale energiverk og andre bedrifter, sier Belsom.

Bli bedre kjent med fire av de 50 ansatte i Signal Bredbånd AS:  «Rockeren» Thomas Schulzki (42) – leder kundesenteret på Fauske

På dagtid leder Thomas kundesenteret som svarer på et sted mellom 100 og 300 telefoner om dagen, eller over 30 000 telefoner i året. Om kveldene og i helgene står han mer enn gjerne på en scene med sin bassgitar.

Rocke-Thomas

Kundesenteret har ti ansatte og hele fire av dem driver med musikk på fritiden. Thomas har ikke for vane å ha med seg gitaren på jobb, men medgir at kundesenteret i aller høyeste grad er farget av hobbyen til 40 prosent av de som jobber der.

– Vi er en allsidig gjeng som spiller i ulike grupper og det er alt fra metal til blues, sier Thomas.

– Fellestrekket for alle på kundesenteret er vel det at vi er interessert i å få ting til å fungere, noe som igjen kommer kundene til gode.

1

Fotballdommeren Kristin Haugen (27) – Salg og markedsføring

Kristin har jobbet innenfor salg og markedsføring i Signal Bredbånd AS siden juni 2014.

På fritiden er hun fotballdommer hvor hun dømmer henholdsvis 1.divisjon for kvinner og 3. divisjon for menn. På banen får hun stadig vekk brynt seg og må tåle mye kjeft fra både spillere og publikum.

– Du må tåle å utsettes for en del ubehageligheter og kjeft. Spesielt opplever jeg en del blikk når det kommer en kvinnelig fotballdommer til en herrekamp, forteller Kristin.

Hun har lært seg å prelle av kritikken og utvise en myndighet på banen for å få respekt.

– I kampens hete er det derfor viktig å ta de riktige avgjørelsene.

– Drar du med deg noen fordeler inn i jobben i Signal?

– Jeg er i alle fall blitt vant til å ta raske beslutninger, så jeg er kanskje blitt effektiv på det området.

Men hun avviser at hun er blitt en hardhudet medarbeider.

– Dommeren skal i utgangspunktet være usynlig og tre frem når det trengs. Jeg tror jeg er litt slik i jobb også. Holder meg i bakgrunnen, men er ikke redd for å si i fra om jeg føler for det. Og det er det rom for her i Signal. Vi får stor tillit fra ledelsen til å gjøre det vi tror på. Det skaper mye positivitet på arbeidsplassen.

Danse-Valter 2

«Danseløven» Valter Jacobsen (46) – salgssjef borettslag

Danse-Valter er Signals store dansestjerne, med flere meritter både nasjonalt og internasjonalt i sving, etter en lang karriere på parketten. Deriblant tre NM-titler, sølv i nordisk og en åttendeplass i VM.

Og selv om Fauskedanseren la opp for fire år siden, viser 46-åringen fortsatt snev av gammel storhet – i alle fall når han får inn nye kunder til Signal. For mens andre markerer et godt salg med å slå et slag i salgsbjella, sparker Valter to meter opp, noe som får hallingdanserne til å blekne.

– Jeg gjorde det i ren skjær glede da jeg hadde mitt første salg i Signal. Siden har det blitt slik at Valter sparker i bjella, sier han og ler.

Valter har jobbet i Signal siden våren 2015 og kunne knapt hatt en bedre arbeidsplass.

– Folk her setter pris på litt galskap og vi har en veldig fin tone. Jeg stortrives i Signal.   

Han bor på Fauske, men jobber i Bodø. Pendlingen ser han ikke på som et stort problem, annet enn at mye kjøring kan gå ut over treningen. I sommer løste han det med å kjøre bil til Tverlandet. Syklet derifra til jobb på Alstad, før han syklet tilbake til Tverlandet, hektet sykkelen på bilen og kjørte hjem.   

– Det er uaktuelt å sykle på vinteren, men nå har jeg kjøpt meg elbil, så det spørs hvor motivert jeg blir til våren.

Lars Erik 2

«Nordlendingen» Lars Erik Utsi Gullerud (39) – teamleder infrastruktur

Lars Erik er egentlig fra Oslo, men har blitt en ihuga nordlending som ikke kunne drømme om å gjøre som trekkfuglene og flytte sørover igjen. Den tidligere fallskjermhopperen har store planer om å ta opp igjen hobbyen når ungene på 9, 14 og 17 år er ute av redet.

– Å hoppe i fallskjerm er den ultimate frihetsfølelsen. Mange forbinder fallskjermhopp med å falle og det gjør du riktignok med 200 km/t, men det oppleves som å fly og det er en fantastisk følelse.

Lars Erik er gift med en finnmarking og har bodd i Nord-Norge siden 2007. I Signal har han vært siden 2010 og skryter av et utrolig bra arbeidsmiljø.

– Her er det stor takhøyde og et helt annet miljø enn det jeg er vant med sørfra. Alt er mer formelt i Oslo. Her i nord er vi mer spontane og har en større vilje å jobbe etter magefølelsen. Det liker jeg veldig godt.

Humørspreder. Administrerende direktør i Signal Bredbånd AS, Hans Larsen, liker at det er fart og sprell på jobb. Selv tar 60-åringen gjerne en runde i lokalet på hendene.

Skal vokse mye. Signal Brebånd AS har en forventet omsetning i 2015 på hele 185 millioner kroner. Innen 2023 har administrerende direktør Hans Larsen forventninger om å øke omsetningen til 500 millioner kroner.

LOGO_Signal

Omsetter i 2015 for 185 millioner kroner
I 2023 er målet en omsetning på 500 millioner kroner
Leverer tjenester som tv, internett og telefoni på fiber primært i Nord Norge, hvor vi er størst, sekundært til hele landet,
Har i dag over 15.000 privatkunder og 2300 bedriftskunder
Er for tiden representert med egne ansatte i følgende byer: Bodø  32, Fauske 10, Mo i Rana 5, Tromsø 2 og Narvik 1

Fakta om Signal

Signal eies 100 prosent av Lyse Teleinnvest AS, og er derav en del av Lyse konsernet.
Er medeier i stamfibernettet som strekker seg over hele landet. Største eierandel i nettet mellom Trondheim og Narvik
Har fibernett tilgang gjennom eget nett og gode samarbeidspartnere, nasjonalt og lokalt i Norge.

Del denne saken