Mye uskrevet: Stine Eidissen Bya brenner for språk og formidling i sosiale media. Hun tror byen Bodø med alt den har å by på er et uforløst potensiale.

Mye uskrevet: Stine Eidissen Bya brenner for språk og formidling i sosiale media. Hun tror byen Bodø med alt den har å by på er et uforløst potensiale.

Søker jobb i Bodø – Stine Eidissen Bya

19. oktober 2016

Jobb

Stine Eidissen Bya (41) og familien valgte Bodø foran noen annen by i nord da hun og familien forlot stedet de elsket – Svalbard.

-Vi valgte Bodø fordi det råder en positivitet i byen, og vi er allerede imponert over alt som skjer her, sier Stine som på slutten av 90-tallet studerte journalistikk ved den gang Høgskolen i Bodø.

 

Og det var ikke lett å forlate øysamfunnet i nord, kaste loss og starte på nytt.

Stine ønsker å finne en jobb hvor hun sterkt kan bidra til økt interesse og høyere salgstall gjennom unik formidling.

-Jeg har stor kjærlighet for Svalbard, men vi kjente at det var på tide å bryte opp. Jeg har hatt spennende jobber og er evig takknemlig for å ha fått muligheten til å bo der i 12 år, sier Stine, som startet i Svalbardposten som allround nyhetsjournalist i 2004.

-Deretter jobbet jeg som reiselivsrådgiver og konsulent for Sysselmannen, hadde en periode som frilanser og fotograf før jeg tok fatt på oppgaven som webredaktør og markedskonsulent for Spitsbergen Travel, den største reiseoperatøren på øya, fortelle Stine.

Variert skriving: Stine Eidissen Bya har jobbet med alt fra krimjournalistikk, hatt ansvar for lokalpolitikk, formidlet i det offentlige og nå sist for det private næringslivet.
Variert skriving: Stine Eidissen Bya har jobbet med alt fra krimjournalistikk, hatt ansvar for lokalpolitikk, formidlet i det offentlige og nå sist for det private næringslivet.

Hardtarbeidende og grundig

Stine beskriver seg selv som en jordnær nordlending som er glad i folk og natur. Hun er sosial og liker at det skjer ting rundt henne. Og så er hun grundig, men likevel en som jobber raskt og effektivt.

-Jeg har jobbet i en avisredaksjon og kjenner til pulsen og tempoet. Når valgnetter med store og raske forandringer gjør at man må holde hode kaldt, smiler Stine.

Likevel er det formidlingsevnen hun virkelig er god på. Det å få frem sjelen i det unike vi har rundt oss.

-Jeg er god på historiefortelling. Det kan være en liten familiebedrift, eller det vi omgir oss. Og gjennom å selge Svalbard som reisemål har jeg sett hva som fungerer. Jeg tror Bodø har et uforløst potensiale både i forhold til bedrifter, men også i forhold til det vi omgir oss – bare se deg rundt, det er utrolig vakker her og alt er så nært, sier Stine entusiastisk.

Sosiale medier: I tillegg til jobben ved Spitsbergen Travel hadde Stine Eidisse Bya instagramkontoen «Svalbardshots» med 3000 følgere. Og er det noe hun forstår så er det hva som funker på sosiale medier.
Sosiale medier: I tillegg til jobben ved Spitsbergen Travel hadde Stine Eidisse Bya instagramkontoen «Svalbardshots» med 3000 følgere. Og er det noe hun forstår så er det hva som funker på sosiale medier.

For hun er sånn. Entusiastisk, men samtidig trygg og trivelig. Lett å snakke med og fullpakket av erfaring fra mye forskjellig innen skrivekunsten.

-Det er formidlingsbiten jeg er best på. Jeg kan skrive, og det å kommunisere gjennom sosiale medier er min spesialitet, sier Stine.

Særegenhet

Stine skriver gjerne korte særegne tekster som sier mye. De som får fram følelsen av å ville dra et sted eller kjøpe noe i ren iver eller følelsesmessig begeistring. Som da hun postet et tåredryppende avskjedsbrev til Svalbard, da familien hadde bestemt seg for å bryte opp:

«Den umulige kjærligheten. Den store, altoppslukende kjærligheten som ikke ligner noe du har opplevd før. Som beruser og bedøver, og lar deg glemme at det finnes andre alternativer. Fullstendig avhengighetsskapende og saliggjørende. Likevel med en viss bismak, For innerst inne vet du at dette ikke er en partner for livet. Denne kjærligheten, som utvider horisonten din, begrenser deg også. Den tar fra deg valgmuligheter. Den stenger verden ute. Den mangler mye av det som gjør livet ditt komplett. Derfor må det ta slutt. Det er på tide å bryte opp. Rykke seg selv opp med rota og starte opp på nytt. Takk for nå Svalbard. Jeg vil alltid elske deg.»

-Jeg liker å få fram sjela gjennom gode tekster. Etter en stund i Spitsbergen Travel hadde vi 15.000 følgere på facebooksiden. Og Instagram er genial for å trigge. Gjennom søkeroptimalisering på Google kommer poster høyt opp i feeden. Det er sånt jeg er god på sier Stine, som håper og ønsker å finne en jobb hvor hun sterkt kan bidra til økt interesse og høyere salgstall gjennom unik formidling.

Kontaktinformasjon til Stine fås hos Bodø i Vinden. Send mail til Jannike.ramsvik@bodo.kommune.no