Del denne saken
Nord universitet. Foto: Bodø i Vinden/Frida Bringslimark

Hvem stikker av med I-vinden prisen for 2016?

0

Tre ganger før har den vært delt ut; prisen som hyller aktører som er gode på å rekruttere og beholde ung arbeidskraft.

I 2011 vant DIPS I-vinden prisen, i 2013 var det Elkem Salten som utmerket seg. I 2015 var det Haneseth som stakk av med seieren. Det var også første året for Opplyst, den viktiste møteplassen for næringslivet i Bodø og regionen. Nå har vi en ambisjon om å dele ut prisen hvert år under Opplyst-arrangementene. I år er det 4.mai.

Juryen er nå klare til å få inn kandidater for 2016.

Bodø i Vinden og Avisa Nordland som samarbeider om denne prisen. Kriteriene for å vinne handler om evne og vilje til å satse aktivt på ung arbeidskraft. Smart, digital og bevisst rekruttering, trainee- eller lærlingeordninger, kompetanseheving og aktiv veiledning av unge arbeidstakere vektlegges tungt.

– Fra 2015 kom kriteriet om å bruke digitale kanaler på en smart måte. Det mener vi er helt avgjørende i dagens mediebilde, sier juryleder Jannike Ramsvik.

Med seg juryen har hun Ole Kristian Bodøgaard fra Avisa Nordland, Odd Emil Ingebrigtsen fra Bodøregionens utviklingsselskap (BRUS) og Marianne Bahr Simonsen fra NHO Nordland.

Nominer din bedrift

Nå kan du nominere bedrifter du syns gjør en god jobb med å rekruttere og ta vare på ung arbeidskraft. Dette er en regional pris, så vi håper på god geografisk spredning på de nominerte, hele Salten er med. Juryen tar imot nominasjoner frem til 29. mars.

Nominasjonen til I-vinden prisen kan sendes på e-post til Kathrine Steinvik: kathrine.steinvik@bodo.kommune.no, gjerne med en begrunnelse på hvorfor akkurat den bedriften bør vinne I-vinden prisen.

Her er kriteriene for prisen:

  • Bedriften/virksomheten:
  • Har vist en åpen holdning for å ansette unge folk konsekvent over en viss tid, hvorav de kan vise til flere unge i miljøet.
  • Er sosialdrevne virksomheter, det vil si bedriften har laget et aktivt system for friskstimulering av de ansatte utenfor jobben for å bygge en sterk bedriftskultur.
  • Er medlem av en traineeordning eller har rekruttert lærlinger eller er aktive på å markedsføre seg på universiteter og høgskoler for nyutdannende, herunder er for eksempel tilgjengelige for å delta på karrieredager og/eller la studenter bruke virksomheten som case for å skrive studentoppgaver og/eller tar studenter inn i sommerjobber.
  • Satser offensivt på aktiv kompetanseheving på sine ansatte, eks. kurs, videreutdanning, deltakelse på konferanser utenfor de daglige arbeidsoppgavene.
  • Lar de unge få ansvar og kunnskapskrevende oppgaver.
  • De unge ansatte involveres i videreutvikling av bedriften.
  • Bedriften driver aktiv veiledning av nye ansatte.
  • Bedriften er tilstede i digitale kanaler på en smart måte.
Husk å nominer din bedrift til I-Vinden prisen innen 29. mars. Foto: Bodø i Vinden/ Frida Bringslimark
Husk å nominer din bedrift til I-Vinden prisen innen 29. mars. Foto: Bodø i Vinden/ Frida Bringslimark
Del denne saken