Bilde av gigseat i bruk

Gründer Marianne Texmo har laget Gigseat

Nordnorsk plastdesign til Kina? Er det mulig?

18. mars 2016

Alt har en begynnelse. Når man ser seg tilbake kan det imidlertid være vanskelig å peke på ett enkelt punkt, den ene tanken eller hendelsen som starta det hele.

Tekst: Gründer av Gigseat, Marianne Texmo

Hadde noen for fem år siden spådd at jeg skulle forlate jobben min som lærer for å etablere et selskap med utgangspunkt i et plastprodukt, ville jeg ledd godt!

Marianne Texmo, gründer av Gigseat
Marianne Texmo, gründer av Gigseat

Gigseat. En oppfinnelse som starta med mitt eget behov for å nyte den årlige festivalhelga i Rensåsparken, et påfunn så enkelt at jeg trodde man kunne google det, finne det og kjøpe det på internett. Den gang ei. Jeg husker at to tanker meldte seg:

1 – Er ideen fullstendig idiotisk? Er det derfor ingen har satt den ut i livet? Eller 2 – Er påfunnet godt, eventuelt helt genialt?

Forskjellen mellom en som gründer og en som i ettertid tenker at hun burde blitt gründer er at gründeren ikke tar sjansen på alternativ 2. Så etter noen kjappe telefoner og en intens periode med markedsundersøkelser var prosjektet i gang. Men som mange gründere før meg tenkte jeg slett ikke at oppgaven skulle bli så altoppslukende. Heller ikke at jeg skulle investere så mye tid og penger på dette: Et plastsete ment for bratte skråbakker?!

Se video om Gigseat i bunnen av saken

Pressebilde

Læringskurven har også vært bratt, arbeidsmengden formidabel og prioriteringene vanskelige. Ofte føles det som jeg jogger rundt i en labyrint hvor hvert minste veivalg er avgjørende. Blindveiene er mange og selv om det står gode hjelpere med fugleperspektiv og gir gode råd fra tribunen er det fortsatt bare jeg selv som kjenner veivalgene på kroppen.

Men, dette er heldigvis bare halve sannheten. For uten gode hjelpere hadde jeg i alle fall gått meg vill! Og labyrinten rommer også snarveier! Plutselig åpner det seg nye markeder, nye behov og bruksområder ingen, og slett ikke jeg, hadde tenkt ut på forhånd. Så selv om mange vil hevde at nitidige markedsundersøkelser er avgjørende for å lykkes er gigseat et eksempel på at ikke alt kan og bør planlegges. Akkurat som i livet ellers må man noen ganger bare stole på magefølelsen og la det stå til!

 

bilde marianne texmo, gigseat
Gigseat fås i mange forskjellige farger…

Les også om Mariell Israelsen som startet interiørbutikken No14 på 59 dager. Der kan du faktisk nå få kjøpt Gigseat også..

visittkort
Visittkortene er selvsagt brettet som…ja…et Gigseat. 🙂

Ikke alle valg kan tas på bakgrunn av magefølelse og i alle fall ikke for den som er kritisk av natur. For meg har derfor de etiske spørsmålene veid tungt i en verden som allerede er så full av produkter. Og som er tilsvarende sårbar i forhold til ressursbruk. Er dette prosjektet nyttig nok? Viktig nok? Og er det bærekraftig?! Kan produktet mitt generere arbeidsplasser, inntekter og dermed bidra positivt til lokalsamfunnet?

gigseat sommer og vinter
Gigseat kan brukes både sommer og vinter

Disse kjernespørsmålene har ligget i bunnen gjennom de hundrevis av valg som er tatt siden oppstarten i 2013. Derfor er miljøkrav og samfunnsansvar bærebjelker og ikke pynt. Derfor er produktet 100% gjenvinnbart og derfor skal deler av overskuddet brukes på å hjelpe folk tilbake til arbeid. Gigseat skal med andre ord være bærekraftig, både bokstavelig og i overført betydning. Målet er ambisiøst, men helt nødvendig. Ikke bare for gigseat, men for alle som forbruker av klodens tilmålte ressurser.

Red Dot Foto

Like viktig er ambisjonen om å skape en nordnorsk merkevare med internasjonalt nedslagsfelt, i trass mot billig bruk-og-kast-mentalitet, i sterk protest mot billig arbeidskraft og med mål om å lage noe av varig kvalitet. En ellevill tanke? Javisst, men også en herlig ambisjon! Det er sånne ambisjoner som har resultert i internasjonale designpriser og det er sånne ambisjoner som allerede har ført gigseat til Tyskland. Og til Kina, hvor produktet ble mottatt med stor entusiasme og interesse under en internasjonal designmesse vi deltok på i fjor høst: Nordnorsk plastdesign til Kina? Er det mulig? For fem år siden ville jeg ledd godt og kanskje også nedlatende, men nå er smilet målretta og mer selvsikkert. Gründertilværelsen har lært meg at man må tørre å tenke tanken.

Deretter kan ALT skje…

Gigseat of Bodø, made in Norway!

Flere bidrag til gründerbloggen finner du her: