Del denne saken
Manager Endre Solheim oppdateres på værsituasjonen på en dag hvor flere fly ble stående på bakken på Helgeland.

Widerøe leter etter deg som ikke er redd for en utfordrende arbeidshverdag

0

Endre Solheim er sjef for Operation Control Center (OCC), selve hjertet i flyaktiviteten til Widerøe. De ansatte her skal sørge for at alle flygninger går som planlagt, så langt det lar seg gjøre, 365 dager i året. For å få dette til, trenger de ansatte med kalde hoder.

– Du må kunne ha flere baller i lufta samtidig, og da aller helst klare å lande dem også. Til stillingene som Flight Planner er det en fordel med gode analytiske evner, og at du liker å gå i detaljer på ting. Her handler det om å sørge for at en flygning blir gjennomført på best mulig måte, i et land som fort kan ha fire årstider i løpet av en dag, sier Solheim.

Ingen vanlige dager

Med fly i lufta over hele landet, finnes det nemlig ikke «vanlige» arbeidsdager på OCC.

– Det gjør egentlig ikke det. Det beste for selskapet er dager hvor vi ikke har noe å gjøre, og slike dager har vi ikke. Vår jobb er å legge til rette for at ting skal gå som planlagt, og skulle det skje noe, er det vår jobb å sørge for at utfordringen løses på best mulig måte, sier Solheim.

En «uvanlig» arbeidsdag er med andre ord dager hvor det skjer ekstra mye uforutsett.

– Det er gjerne dager hvor vi sliter med dårlig vær, tekniske problem på fly og sykdom hos piloter på én gang. Da kreves det en del å få trafikken til å flyte så optimalt som mulig. Da er det de kalde hodene og evnen til å analysere en situasjon kommer til sin rett. God flyt i trafikken er målet vårt hver eneste dag, uansett hva som måtte dukke opp av utfordringer.

Vær og vind kan gi utfordrende dager på OCC hos Widerøe

Framtidsrettet

På OCC sørger de for at rundt 400 flygninger går etter planen hver eneste dag. Skulle vær, sykdom eller tekniske problemer gjøre at de må kansellere, er det å sørge for at passasjerene blir ivaretatt på best mulig måte.

– Vi jobber stadig med å bli enda bedre på SMS-varsling til passasjerene når vi ser at det kommer til å bli forsinkelser. Jo raskere vi gjør jobben vår, jo raskere får passasjerene beskjed.

Tre nye Flight Plannere skal inn som en ny enhet i OCC. Et framtidsrettet grep fra Widerøe.

– Til neste år får vi også jetfly, noe som er en milepæl i Widerøes historie. Det stiller samtidig nye krav til oss som jobber med flyene. Derfor trenger vi også flere med på laget. Widerøe har vært i rivende utvikling i mange år, og framtida ser også minst like spennende ut, sier Solheim.

Her kan du lese mer om de ulike stillingene som er ledig:

Trafikkleder

Flight Planner

Product Manager

Kalde hoder er en forutsetning når dårlig vær setter fly på bakken, og hele kabalen må stokkes om.
Kalde hoder er en forutsetning når dårlig vær setter fly på bakken, og hele kabalen må stokkes om.
Del denne saken