Ola Christoffer Bodin er utdannet trafikkflyger og har hatt hele Europa som arbeidssted. Nå har han fått jobb som flyoperativ inspektør i seksjon for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet i Bodø. BYRAA

Med vind i propellene

En lang rekke tilfeldigheter førte Ola Christoffer Bodin fra Stavanger til Bodø – og stillingen som flyoperativ inspektør i seksjon for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet.

22. oktober 2021

Jobb

For å rydde det av veien først som sist – ubemannet luftfart betyr at han jobber med droner. Et felt som har blitt stadig mer relevant i Luftfartstilsynet de siste årene, og kommer til å bli enda viktigere i tiden som kommer.

Selv er Ola egentlig utdannet trafikkflyger ved Phoenix East Aviation i Florida. Etter han først kom inn i dronebransjen og fikk jobbe med alt fra små droner til store, tunge systemer opp mot 200 kg, merket han at dette er feltet han ønsker å jobbe videre med. Med base i Stavanger har han de siste årene stort sett reist rundt i Europa og jobbet med ulike typer droner. Helt til pandemien slo til for fullt.

– All reisingen og karantenetiden under pandemien gjorde at jeg ønsket å gjøre noe annet. Jeg satt i Frankrike da jeg kom over stillingsannonsen i Luftfartstilsynet, og da slo jeg til!

Fikk med samboeren nordover

At arbeidsstedet lå i Bodø, gjorde egentlig bare den nye jobben ekstra spennende. Samboeren til Ola lot seg heldigvis lett overtale, og hun fikk seg raskt jobb som seniorrådgiver ved Nord universitet.

– Det er jo litt klisje å si det, men det er fryktelig fint her.

– Samtlige vi snakket med fortalte at Bodø er fryktelig fint. Jeg hadde aldri vært nord for Trondheim, så hadde ikke så mye forhold til Nord-Norge. Jeg ville heller ikke for langt nord, men dette virker perfekt. Det er jo litt klisje å si, men det er fryktelig fint her, innrømmer Ola.

Ola Christoffer Bodin gikk fra å ha Europa som arbeidssted, til å jobbe med droner i Luftfartstilsynet i Bodø.

Med Jotunheimen som nærmeste nabo i oppveksten har fjell og natur vært en stor del av livet. Børtinden er neste topp på listen for samboerparet.

– Jeg er generelt glad i natur, så det har blitt en del turgåing siden vi kom opp. Det blir også en del klatring. Her er det jo en del å ta tak i, sier Ola.

Et felt med enormt potensiale

Han har en del å ta tak i på jobb også. Fag ubemannet luftfart er fortsatt nytt og i sterk vekst, noe som fører til mye saksbehandling og regelverk, og tilsyn på diverse operatører. Ola har allerede vært ute på tilsyn, og har begynt å få smaken på hvordan ting fungerer.

– Jeg jobber med alt fra generelle henvendelser til utlendinger som vil fly en liten drone i Lofoten. Det er fortsatt tusen ting å lære. Fram til nå har jeg jobbet i en liten boble med mine ting, og da jeg startet var det vanvittig mye jeg måtte lære som var elementært for andre.

– Dette er en veldig spennende plass, og midt i blinken for meg.

I Luftfartstilsynet trekker Ola fram den tverrfaglige kunnskapen innen luftfart som en viktig faktor for trivsel og motivasjon.

– Dette er en veldig spennende plass, og midt i blinken for meg. Folk her kan så ekstremt mye, og vi jobber med alt fra fly til droner, sikkerhet, flyplasser, tårnkontroll og luftrom. Tusen ting som henger sammen i en skjønn harmoni, smiler Ola.

Med både fadderordning og grundig, tverrfaglig opplæring blir man fort kjent med nye kollegaer.

 

Nettopp det tverrfaglige gjør at det er mange ulike typer stillinger i et stort organ som Luftfartstilsynet. Her jobber det alt fra flygeledere, ingeniører, økonomer, statsvitere og flyteknikere, til jurister, it-eksperter, kommunikasjonsarbeidere og meterologer.

Mulighetene er med andre ord mange om man ønsker en karriere i Norges tilsynsmyndighet for sivil luftfart i Bodø.

– Hos oss er det spennende å jobbe

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad er selv tilflyttet bodøværing, og kom til Bodø for fem år siden, da han fikk stillingen i Luftfartstilsynet etter mange år i Widerøe og Norsk Luftambulanse.

Gjennom de tidligere stillingene innen luftfart hadde han fått god kjennskap til Bodø, og visste hva han flyttet til. Tilfeldighetene skulle gjøre at han møtte kjærligheten i Bodø like før direktørstillingen ble lyst ut.

– Det passet jo ekstra bra siden hun bor her og derfor var det for så vidt ikke noe ulempe at jeg måtte flytte til Bodø. Men jobben i seg selv er såpass interessant at jeg ville nok søkt på den uansett, smiler Lars.

– Jeg flyttet hit, startet et nytt liv her og trives godt. Det er ikke veldig vanskelig, sier luftfartsdirektøren, og ønsker å ufarliggjøre det å prøve noe nytt.

Nå har han vært her i fem år, og synes fortsatt det er gøy. De mange fagområdene de dekker, gjør jobben kompleks. Luftfartstilsynet er direkte underlagt Samferdselsdepartementet, og hovedkontoret er i Bodø. Det er en faglig tung organisasjon, og det skal de også være.

– Jeg flyttet hit, startet et nytt liv her og trives godt. Det er ikke veldig vanskelig.

– Det er et stort luftfartsmiljø her i Bodø og det snakkes hele tiden om ny aktivitet, så det er bra. Her er det spennende å jobbe om man er opptatt av luftfart, for vi er over alt og innenfor alle segmenter. Vi er omtrent 200 ansatte, men er ikke så mange innen hvert fagområde.

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad er selv tilflyttet bodøværing på sjette året. – Det er ikke veldig vanskelig å flytte på seg, mener han.

Selv om luftfart er et felt med en overvekt av menn, har Luftfartstilsynet en god kjønnsfordeling.

– Rundt 40 prosent av de ansatte her er kvinner, og det er ikke så vanlig innen dette feltet. Det er veldig bra, mener direktøren.

Vil ha nordlendinger hjem

Nettopp den faglige tyngden i Luftfartstilsynet gjør det noen ganger utfordrende å rekruttere folk med rett kompetanse. I noen stillinger er det noen formelle krav hvor man må ha flyfaglig bakgrunn, og der er det naturlig nok et begrenset utvalg.

– Det kan til tider være krevende, men vi går ikke på akkord med våre faglige kvalifikasjoner. Jeg opplever at vi har interesse rundt stillingene vi har, og vi har jo alltid stillinger ute.

– Vi fisker også i det vannet som heter «nordlendinger som vil hjem». Vi håper vi kan være en motivasjon til å få flere tilbake hit, forteller direktøren.

I og med at Luftfartstilsynet er de enste i landet med sine kompetansefelt, forventes det heller ikke at alle som begynner der kan alt fra før av. Nyansatte får en fadder å forholde seg til og grundig opplæring i et tverrfaglig miljø.

– Fra egen erfaring kan jeg absolutt si vi har et godt arbeidsmiljø, vi tar vare på hverandre og det er viktig, sier Lars.

– Vi fisker også i det vannet som heter «nordlendinger som vil hjem». Vi håper vi kan være en motivasjon til å få flere tilbake hit.

I Luftfartstilsynet jobber det alt fra ingeniører, flygeledere, økonomer, jurister og kommunikasjonsfolk. Luftfartsdirektør Lars Kobberstad er glad for det gode arbeidsmiljøet og kompetansen på huset.

Idylli i Bodø

Ola er enig. Allerede fra første dag følte han seg godt tatt imot, og han ble tatt med på en omfattende hilserunde til samtlige som jobber i det sju etasjer høye bygget.

– Det er veldig kort vei til alle her, uansett hvilken stilling de har. Terskelen for å starte en samtale med nye folk er veldig lav, og jeg har aldri opplevd stengte dører, sier han.

Så hva har overrasket mest med Bodø så langt?

– At det er så himla dyrt boligmarked her! Ola ler.

Ellers har byen innfridd på flere plan.

– Vi bor i Bodøsjøen, og det er virkelig idyllisk. Vi har hatt mange gode matopplevelser, og liker størrelsen på byen veldig godt. Børrvasstindan er også blitt en favoritt, de er både fine å se på og fine å gå på, sier Ola.

Til neste år skal det høyst sannsynlig rekrutteres flere innen droner i Luftfartstilsynet. Kanskje blir du Olas nye kollega?