LULU Jentene

LULU-JENTENE: Lagarbeid et nøkkelordet hos Lulu. -Jeg hadde aldri klar å få denne butikken til å svinge uten de dyktige medarbeiderne mine, sier Aimi Løvold. FOTO: Rune Nilsen

Det ble mange våkenetter før jeg lærte å senke skuldrene

Hun ville skape en bedrift med stor takhøyde og kreative impulser. Svaret ble en motebutikk i et gammel avistrykkeri.

23. juli 2018

Gründer

– Det handler litt om tilfeldigheter og mest om de rette folkene.

Aimi Løvold hadde opprinnelig ingen planer om å kaste seg ut i motebransjen. Det begynte med økonomi og ledelse på Handelshøgskolen, tett fulgt av en jobb hos Margrete Mentzoni på Royal Sko.

En gründer i blodet

Men i bakhodet murret gründer-tanken. Løvold-navnet har alltid vært forbundet med skaperkraft og innovative løsninger.

– Jeg snakket mye med Margrete og én dag bestemte vi oss. Det blir en motebutikk.

Med en butikk-veteran i ryggen, skapte Aimi det som i dag er Lulu. Hun fant de ideelle lokalene i et gammelt avistrykkeri i Sjøgata:

– Jeg har alltid ment at det skal være høyt under taket, og det er det så avgjort her.

PERFEKTE LOKALER: Da hun fant det gamle avistrykkeriet, var ikke Aimi Løvold i tvil: – Her skulle vi skape noe nytt, noe Bodø manglet. Rune Nilsen

Lange dager – korte netter

Så gikk ting fort. Og slag i slag. Plutselig satt hun på flyet til København for å finne klesplaggene som skulle inn i butikken om seks måneder. Selv om mange var skeptiske til satsingen, så fikk de en pangstart. Noe som også kostet

Det ble lange dager. Og korte netter. Jeg klare ikke helt å skille jobb og fritid. Jeg kunne sitter med regnskap og innkjøpslister til klokken tre på natta.

En felles familie

I løpet av de 10 årene Lulu har eksistert, har det gått både opp og ned. Læringskurven har vært bratt. Men i dag har Aimi et litt mer avslappet forhold til det hele:

– For å si det sånn, jeg har skjønt at det er lurt å ha en av- og på-bryter.

Men skal det fungere, er hun helt avhengig av dyktige folk rundt seg. Og der har gründeren hatt en krystallklar tanke fra dag én:

– Når vi lyser ut stillinger, så jakter vi ikke på ansatte. Vi søker etter et nytt familiemedlem.

Aimi Løvold
EN PERSONLIG REISE: 10 år med Lulu har vært en lærerik reise for Aimi Løvold, med opp- og nedturer. – Det viktigste jeg har lært er å senke skuldrene. Det går bra til slutt. Rune Nilsen

Flat og flott struktur

Aimi Løvold sverger nemlig til en flat struktur. Alt handler om lagarbeid.

Jeg vasker gjerne gulvet sammen med folkene mine.

I løpet av kort tid ble begrepet ”Lulu-jentene” en vedtatt sannhet. Når noen først fikk sjansen til å jobbe der, så sluttet de aldri.

– Felles for oss alle er at vi brenner for å skape den optimale opplevelsen for kundene. Alle kan selge klær, men vi skal også lagerføre hjertevarme og omsorg.

Hvilket er nøkkelen til suksess. Som Aimi formulerer det:

–Den dagen du ikke gleder deg til å gå på jobb, er det på høy tid å finne deg noe annet.

Fargerik Hverdag
FARGERIK HVERDAG: – Du må ha lyst til å gå på jobb hver dag, finne overskudd i jobben. Hvis ikke må du bare finne deg noe annet å gjøre, mener Aimi Løvold. Rune Nilsen

Både smalt og bredt

Motebransjen er preget av knallhard konkurranse og allerede i 2008 var Aimi meget bevisst på at de skulle levere noe som ikke fantes fra før.

– Vi skal være et alternativ. Da er det også avgjørende at vi klarer å treffe både smalt og bredt.

Med det mener hun at butikken må ha et klart særpreg, samtidig som den treffer i alle aldersgrupper.

­– Når mor, datter og bestemor kommer innom, da har vi lykkes.

Det tunge ansvaret

Det heter seg at klær skaper folk, og det er et ansvar som Aimi tar på det dypeste alvor:

­– Det koker ned til å forstå den enkelte kundes behov. Hvem er de? Hvordan ønsker de å fremstå? Da blir vi veilederne. Kundene skal kunne komme inn hit og få profesjonell hjelp – på en nordnorsk måte.

Og her er Aimi inne på kjernen til Lulu-filosofien:

– Nordlendinger er rett på. Vi tar ikke ting så forferdelig høytidelig. Lulu skal være motebutikken for ekte nordlendinger – uansett alder.

Et vindu mot verden
ET VINDU MOT VERDEN: Aimi Løvold ønsker å gi kundene en smak av Europa, et blikk ut mot det internasjonale. – Vi finner veldig mye av klærne våre i København. Danskene har en stil som passer veldig godt med det nordnorske lynnet. Rune Nilsen

Kontinuerlig utvikling

Aimi er hele tiden opptatt av at butikken skal utvikle seg. Derfor har også satset på nettet.

­– Det er et ekstra bein å stå på og en utfordring som holder oss skjerpet. Vi må sørge for dynamikk og bevegelse.

Ønsker du oppdateringer fra Bodø, gode historier og aktuelle jobber?

Meld deg på nyhetsbrevet her! Ved å melde deg på godtar du at vi sender deg nyhetsbrev. Les mer her.