
LULU-JENTENE: Lagarbeid et nøkkelordet hos Lulu. -Jeg hadde aldri klar å få denne butikken til å svinge uten de dyktige medarbeiderne mine, sier Aimi Løvold. FOTO: Rune Nilsen
Det ble mange våkenetter før jeg lærte å senke skuldrene
Hun ville skape en bedrift med stor takhøyde og kreative impulser. Svaret ble en motebutikk i et gammel avistrykkeri.
23. juli 2018
– Det handler litt om tilfeldigheter og mest om de rette folkene.
Aimi Løvold hadde opprinnelig ingen planer om å kaste seg ut i motebransjen. Det begynte med økonomi og ledelse på Handelshøgskolen, tett fulgt av en jobb hos Margrete Mentzoni på Royal Sko.
En gründer i blodet
Men i bakhodet murret gründer-tanken. Løvold-navnet har alltid vært forbundet med skaperkraft og innovative løsninger.
– Jeg snakket mye med Margrete og én dag bestemte vi oss. Det blir en motebutikk.
Med en butikk-veteran i ryggen, skapte Aimi det som i dag er Lulu. Hun fant de ideelle lokalene i et gammelt avistrykkeri i Sjøgata:
– Jeg har alltid ment at det skal være høyt under taket, og det er det så avgjort her.

Lange dager – korte netter
Så gikk ting fort. Og slag i slag. Plutselig satt hun på flyet til København for å finne klesplaggene som skulle inn i butikken om seks måneder. Selv om mange var skeptiske til satsingen, så fikk de en pangstart. Noe som også kostet
Det ble lange dager. Og korte netter. Jeg klare ikke helt å skille jobb og fritid. Jeg kunne sitter med regnskap og innkjøpslister til klokken tre på natta.
En felles familie
I løpet av de 10 årene Lulu har eksistert, har det gått både opp og ned. Læringskurven har vært bratt. Men i dag har Aimi et litt mer avslappet forhold til det hele:
– For å si det sånn, jeg har skjønt at det er lurt å ha en av- og på-bryter.
Men skal det fungere, er hun helt avhengig av dyktige folk rundt seg. Og der har gründeren hatt en krystallklar tanke fra dag én:
– Når vi lyser ut stillinger, så jakter vi ikke på ansatte. Vi søker etter et nytt familiemedlem.

Flat og flott struktur
Aimi Løvold sverger nemlig til en flat struktur. Alt handler om lagarbeid.
Jeg vasker gjerne gulvet sammen med folkene mine.
I løpet av kort tid ble begrepet ”Lulu-jentene” en vedtatt sannhet. Når noen først fikk sjansen til å jobbe der, så sluttet de aldri.
– Felles for oss alle er at vi brenner for å skape den optimale opplevelsen for kundene. Alle kan selge klær, men vi skal også lagerføre hjertevarme og omsorg.
Hvilket er nøkkelen til suksess. Som Aimi formulerer det:
–Den dagen du ikke gleder deg til å gå på jobb, er det på høy tid å finne deg noe annet.

Både smalt og bredt
Motebransjen er preget av knallhard konkurranse og allerede i 2008 var Aimi meget bevisst på at de skulle levere noe som ikke fantes fra før.
– Vi skal være et alternativ. Da er det også avgjørende at vi klarer å treffe både smalt og bredt.
Med det mener hun at butikken må ha et klart særpreg, samtidig som den treffer i alle aldersgrupper.
– Når mor, datter og bestemor kommer innom, da har vi lykkes.
Det tunge ansvaret
Det heter seg at klær skaper folk, og det er et ansvar som Aimi tar på det dypeste alvor:
– Det koker ned til å forstå den enkelte kundes behov. Hvem er de? Hvordan ønsker de å fremstå? Da blir vi veilederne. Kundene skal kunne komme inn hit og få profesjonell hjelp – på en nordnorsk måte.
Og her er Aimi inne på kjernen til Lulu-filosofien:
– Nordlendinger er rett på. Vi tar ikke ting så forferdelig høytidelig. Lulu skal være motebutikken for ekte nordlendinger – uansett alder.

Kontinuerlig utvikling
Aimi er hele tiden opptatt av at butikken skal utvikle seg. Derfor har også satset på nettet.
– Det er et ekstra bein å stå på og en utfordring som holder oss skjerpet. Vi må sørge for dynamikk og bevegelse.