Fet flyteknologi

— Bodø har vist en imponerende omstillingsevne, mener leder av det prestisjetunge tårnsenter-prosjektet i Bodø, Geir Ove Heir. Bli med til den nye “cockpiten” i Bodø som skal styre 15 norske flyplasser. Minst.

25. oktober 2018

Jobb

Det er noe med det. Vi har følt oss som en flyby i en mannsalder. Hva nå? Kan vi fortsatt kalle oss flybyen etter at hovedflystasjonen forsvinner?

Én ting er sikkert: Det er ingen grunn til panikk. Bodø har fortsatt full kontroll. 360 graders oversikt, faktisk, på skjermer og teknologi som vil ta pusten fra deg. Det er nemlig fortsatt god grunn til å kalle seg flybyen. Bodø er på vei til å skape en ny hovedsentral som kombinerer flyfag med teknologi på en forbløffende måte.

Vi snakker om flytårnet. Alle som har sett Die Hard vet at det er der det skjer. Et hovedsete, en hellig gral som rager over flyplassen, der stoiske superhelter sitter på en pidestall og redder dagen. Stedet der Bruce Willis tar manuell styring over løpske fly imens verden rundt smeller av i spektakulære eksplosjoner.

Ønsker du deg jobb i Bodø? Registrer deg her

Sayonara: Landets flytårn er utdatert. Dette utstyret hører historien til. Avinor

Men i dag er det ikke mer action i flytårnet, enn at de høyteknologiske AFIS-fullmektigene – flygelederne – sitter og zoomer inn på en sau som gresser på ei øy 110 kilometer unna. Det kan kanskje virke som små, ubetydelige detaljer. Men i den virkelige fly-hverdagen, er det slike ting som må være under kontroll. Vi er tross alt i Nord-Norge. Naturen er og blir den største utfordringen når man følger Røst airport i realtime.

– 360 graders oversikt, bedyrer Geir Ove Heir, og blir stående og skue utover Røst, med tydelig stor respekt og fascinasjon over mulighetene teknologien gir. Han er tidligere politimester i Salten politidistrikt, nå leder for et av de mest prestisjetunge prosjektene Avinor Flysikring har begitt seg ut på: Remote Tower Center i Bodø.

Er du interessert i jobb i Bodø? Registrer deg her

Geir Ove Heir i Bodøs nye Tårnsenter. Kristina R. Johnsen

Mannen bak ham zoomer enda lengre inn på sauen, fortsatt dypt konsentrert. Det er liksom greia med AFIS og flygeledere – de har hvilepuls, selv gjennom de mest hektiske periodene av testfasen som Avinor nå tross alt er inne i.

Zoomer inn: Geir Ove Heir og AFIS-teamet har full kontroll på luftrom som milevis unna Bodø. Kristina R. Johnsen

Her sitter for øyeblikket Tom Kristian Zahl Eriksen, Kenneth Mollan Hansen og Ann Mari Hilstad og har full panorama-oversikt over Røst og Vardø, de to første flyplassene som fjernstyres fra Bodø. Snart følger Hasvik, Berlevåg og Mehamn. Iløpet av 2021/2022, skal lufttrafikken på 15 flyplasser dirigeres herfra. Og det uten at et eneste lite flytårn stikker opp i været. De hører historien til, skal vi tro Avinor. De fleste av flytårnene i Norge er modne for oppussing – for ikke å snakke om modne for total utskiftning. Timingen er god for å tenke nytt.

– Det som er med den oppvoksende generasjonen, er at de er helt fryktløse for ny teknologi. Dette er like naturlig for dem som det kan være fremmed for oss andre å tenke en flyplass uten flytårn, sier Heir.

– Det som er med den oppvoksende generasjonen, er at de er helt fryktløse for ny teknologi. Dette er like naturlig for dem som det kan være fremmed for oss andre å tenke en flyplass uten flytårn, sier Geir Ove Heir. Her sammen med AFIS-folket Tom Kristian Zahl Eriksen, Kenneth Mollan Hansen og Ann Mari Hilstad. Kristina R. Johnsen

Nå blir sensorantenner flyplassens nye øyne og ører – og de er temmelig skarpe. Med et klikk kan de gå i nattmodus og overvåke med varmesøkende kamera – også de i 360 grader. Det kan komme godt med for å kunne handtere oppimot 250.000 flybevegelser i året i fremtiden.

Ønsker du å motta spennende jobbtilbud rett i mailboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet her! Ved å melde deg på godtar du at vi sender deg nyhetsbrev. Les mer her.

Luftfartstilsynet er ikke i tvil: Dette er fremtiden.

– Dagens teknologi, med stadig større overføringshastigheter på data, gjør det mulig å gjenskape omgivelsene i tårnet så detaljert at et fjernstyrt tårn gir like god sikkerhet som dagens tårn, sier Svein Johan Pedersen, Seksjonssjef i Luftfartstilsynet, i Avinors presentasjon av prosjektet.

For dem som driver Røst Lufthavn, er dette like mye et kvalitets- og sikringsprosjekt som det er et modernigseringsprosjekt.

– Jo bedre sikkerhet og bedre økonomiske rammebetingelser – desto bedre kan vi utvikle Avinors lufthavnsnett. Dette vil jo til syvende og sist komme alle de reisende kundene til gode, gjennom et godt rutetilbud og konkurransedyktige priser, sa Brynjar Åsland, lufthavnsjef ved Røst Lufthavn ved lanseringen av prosjektet.

– Fjernstyrte tårn er et spennende og fremtidsrettet konsept, uttaler Driftsdirektør Morten Skoglund i Widerøes Flyselskap AS.
Widerøe mener løsningene virker godt fundamentert i flysikkerhets-perspektivene i bransjen.

– Etter flere år med testing, ser det ut som om at Avinor Flysikring har klart å få til dette i Remote Tower-konseptet. Vi er entusiastisk og spent på hvordan dette kan være med på å bidra til bedre sikkerhet for fremtidens luftfart, uttaler Widerøe.

Driftsdirektør Morten Skoglund i Widerøes Flyselskap AS. Widerøe

 

Geir Ove Heir er trønder. Han har sett Bodø fra utsiden, og ser at folket her fremdeles er flyfolk. Han er imponert over omstillingsevnen:

– Når man først aksepterte og tok innover seg at den militære delen av lufthavna skulle legges ned, viste politikerne og flymiljøet en unik vilje til å nærmest starte på nytt. Nesten umiddelbart snudde man seg til å tenke offensivt istedet for å grave seg ned i fortida.

Det fjernstyrte tårnsenteret bygges nå i umiddelbar nærhet til dagens lufthavn, og noen steinkast unna nye Bodø nye lufthavn. Du vet, prosjektet med å reise et terminalbygg på 16.000 kvadratmeter og 5000 kvadratmeter med driftsbygninger som vil gi et titalls – kanskje hundrevis – av spesialiserte arbeidsplasser i årene som kommer. Et teamarbeid med forskjellige miljøer som koker hodene sammen for å skape neste kapittel for flybyen.

Er du interessert i jobb i Bodø? Registrer deg her

Slik fungerer fjenrstyrte tårn

  • Et fjernstyrt tårn innebærer at de som styrer trafikken på flyplassen sitter i et tårnsenter istedet for i hvert enkelt tårn.
  • På tårnsenteret sitter personellet som tidligere har vært å tårnet på flyplassen.
  • På tårnsenteret i Bodø vil drive flyplasser i hele Norge, både små og store.
  • På flyplassen er det installert kameraer, mikrofoner og annet utstyr som gir svært detaljert informasjon om vær og bevegelser på flyplassen til enhver tid.
  • Som flypassasjer merker man ingenting til at tårnet på flyplassen er fjernstyrt.
  • For pilotene som flyr, er det ingen praktisk forskjell i hverdagen. De vil fortsatt snakke med tårnpersonellet over radio som i dag.
  • Et kamera på flyplassen tar et 360 graders bilde av flyplassen, med større detaljer enn et menneskelig øye kan oppfatte.