Smartpånett 2018

Her er programmet for #smartpånett­2018

Har du lyst til at din bedrift skal være i front på digital markedsføring? Denne kursrekka gir deg vertkøyene du trenger.

22. februar 2018

Jobb

Det er med glede at vi endelig kan presentere årets #Smartpånett. Bodø i Vinden og Visit Bodø har sydd sammen et program bestående av seks foredrag og to workshoper som vi mener vil være til stor nytte for Bodøs næringsliv.

Dette er tredje året #smartpånett arrangeres og det har vært strålende tilbakemeldinger. Kursene passer for deg som jobber med markedsføring i det daglige, men byens næringslivsledere er også en svært viktig målgruppe.

Morten Jakhelln er administrerende direktør i Hundholmen Byutvikling og har selv deltatt på #smartpånett. Han mener at flere av byens ledere må få øynene opp for tilbudet, og kjenne sin besøkelsestid.

-Som leder har du et ansvar for å skaffe deg oversikt over hva som er i tiden, også når det gjelder kommunikasjon. Det gjør at du får kunnskap slik at du kan prioritere riktig, sier Jakhelln.

Han understreker at det ikke er lederenes jobb å operasjonalisere kunnskapen, men de må skjønne hva de driver med på kommunikasjonsavdelingen og hvorfor det er viktig.

– De siste årene har vi tatt grep om markedsføringen på Hundholmen Byutvikling, basert på kunnskapen vi har fått gjennom #smartpånett. Vi ser definitivt at det funker. Jeg håper at enda flere bedrifter følger etter og blir bedre til å gjøre seg attraktiv på nett, oppfordrer han.

Meld deg på #smartpånett. 

GDPR for markedsførere // Eva Jarbekk

22. mars // kl. 08:30 – 15:30 // Lunsj inkludert // Tekno Arena

Meld deg på #smartpånett. 

GDPR er en bokstavsammensetning som kan gi frysninger på ryggen til enhver markedsfører. Hva er det egentlig og hvorfor har vi bruk for det? Blir det vanskelig å drive innenfor lovverket etter 23. Mai 2018 når direktivet iverksettes?

Eva Jarbekk jobber i advokatfirma Schjødt, og er en av landets fremste personvernadvokater. Hun har ledet personvernnemnda i to perioder og skriver blogg om personvern og teknologijuss.

Som den fremragende foredragsholderen hun er, reiser hun nå landet rundt for å gi en grundig innføring i hva som blir den nye hverdagen etter GDPR.

Eva Jarbekk, personvernsadvokat.
Eva Jarbekk, partner i Schjødt

Trender i 2018 // Marius Karlsen // Helt Digital

17. april // kl. 08:30 – 10:30 // Frokost fra kl. 08:00 // Tekno Arena

Meld deg på #smartpånett.

Marius Karlsen er sertifisert digital markedsfører, og er daglig leder i selskapet Helt Digital og konseptutvikler i selskapet iNord. Han jobber til daglig med å hjelpe bedrifter med å få flere kunder gjennom økt synlighet på digitale plattformer. Marius er medlem av Kringkastingsrådet og er også programleder for podkasten MediaPuls, som fikk prisen som ‘Årets sosiale medier fagmiljø 2018’ under Social Media Days.

På dette foredraget får vi vite hvilke plattformer som er de mest spennende i 2018? Hvilke digitale trender du bør vite om? Hvordan du kan lykkes på sosiale medier? Hva er godt innhold, og hvordan skal du rekke å lage det i en travel hverdag? Må du virkelig betale for å nå målgruppen din på Facebook? Trenger du å være på Snapchat? Hva med Instagram Stories? Dette blir to timer fylt til randen med kunnskap, tips og triks.

 

Brukertesting – hvorfor skal du bry deg om det? // Ida Aalen

13. juni // kl. 12:00 -14:00 // Lunsj fra kl. 11:30 // Tekno Arena

Meld deg på #smartpånett.

Skal du lage ny hjemmeside, kjøre kampanje eller er du rett og slett nysgjerrig på hvordan du kan treffe målgruppa på Facebook litt bedre?
Da må du få med deg dette foredraget.

Ida Aalen vil vise hvordan du med enkle verktøy kan teste brukerene dine og optimalisere kommunikasjonen din for å nå dine mål.

Ida Aalen har bakgrunn fra NetLife Research hvor hun har jobbet som interaksjonsdesigner, prosjektleder og kommunikasjonssjef. I dag jobber hun som produktsjef for videochat-verktøyet Confrere hvor hun har ansvar for brukervennlighet, design og kommunikasjon.

Ida er en dreven foredragsholder, fast skribent hos Dagens Næringsliv og har også gitt ut bok om sosiale medier.

Ida Aalen, ekspert på brukertesting.
Ida Aalen, ekspert på brukertesting.

Bang for the Buck // Erik Modig // Handelshøgskolen i Stockholm

12. september // kl. 12:00 – 14:00 // Lunsj fra kl. 11:30 // Tekno Arena

Meld deg på #smartpånett. 

Digital kommunikasjon er i konstant endring. Det er vanskelig å holde seg oppdatert på hva som fungerer og hva som ikke fungerer i markedsføring. Men en ting kan vi trøste oss med. Selv om markedsføringen endres raskt, så endres hjernen hos våre forbrukere seg veldig sakte. Så hvordan kan vi utnytte den kunnskapen som finnes om forbrukerpsykologi til å legge våre digitale strategier?

Kreativitet er et viktig verktøy for suksess. Både når det gjelder produktutvikling, markedsføring og kampanjer. Hvordan kan vi utnytte kreativitet hos våre medarbeidere til å få enda bedre resultater for vår bedrift?

Erik Modig er doktor i effektiv markedskommunikasjon og forsker ved handelshøgskolen i Stockholm. Han er en fremragende foredragsholder som sørger for at det som blir fortalt fester seg i hodet hos publikum. Boken hans, Bang for the Buck, ble kåret til årets markedsføringsbok i Sverige i 2017. Vi gleder oss vannvittig til å få Erik på besøk hit til Bodø.

Erik Modig, doktor i effektiv markedskommunikasjon.
Erik Modig, doktor i effektiv markedskommunikasjon.

Ta plass i mediebildet // Lukas Loeb// PR-Operatørene

16. oktober // kl. 12:00 – 14:00 // Lunsj fra kl. 11:30 // Tekno Arena

Meld deg på #smartpånett.

Hvordan skal du egentlig gå fram når du har en sak du vil at media skal gripe fatt i? Fortjent oppmerksomhet handler både om å finne sin historie og å bygge den opp på en måte som appellerer til mediene. Det krever at du kjenner de ulike kanalene i medielandskapet og vet hvordan en redaksjon fungerer. Bruk av sosiale medier og egne kanaler blir også stadig viktigere for å få oppmerksomhet i media.

Lukas er utdannet medieviter fra Universitetet i Oslo, med spesialisering i selskapskommunikasjon og legitimerings- og omdømmearbeid. I dag jobber han som rådgiver i PR-Operatørene.

Engasjement – det magiske resultatet alle ønsker å oppnå i sosiale medier // Øyvind Solstad// Hurtigruten

13. november // kl. 12:00 – 14:00 // Lunsj fra kl. 11:30 // Tekno Arena

Meld deg på #smartpånett.

Vi har alle vært der. Vi klør oss i hodet og lurer på hvordan vi skal få folk til å bry seg om innleggene våre på Facebook og så tyr vi til et billig «lik og del» innlegg. Men er det ekte engasjement? Øyvind Solstad har fått folk til å hoppe i havet, kle seg naken, tatovere seg, bake kaker, danse som de var gale og klatre til fjells med sine sosiale medie-kampanjer. Hvordan klarer han det? Ved å bruke sosiale mekanismer hos mennesker og rett og slett skjønne folk.

Øyvind Solstad er Global Social Media Manager for Hurtigruten og har jobbet som sjef for sosiale medier i Vg.

Øyvind Solstad, Global Social Media Manager for Hurtigruten.
Øyvind Solstad, Global Social Media Manager for Hurtigruten.

 

WORKSHOP: Lag film med mobilen

10. og 11.april // Kl. 08:30 – 15:30 // Lunsj inkludert // Central Atrium

Meld deg på workshop – Lag film med mobilen

Film er et svært viktig verktøy for å skape engasjement i sosiale medier. Men for mange av oss blir det både for dyrt og for tidkrevende. Men hva om du kan fikse biffen selv? Vi har invitert Jon Terje Hellgren Hansen til å lære Bodø og regionens næringsliv de beste triksene for å lage eget videoinnhold.

– Vi lærer hvordan film er bygget opp og ser eksempler.

– Grunnleggende kamerateknikk, lys, lyd og komposisjon.

– Bruk av sekvenser – visuell historiefortelling

– Intervjuteknikk – hvordan få folk til å snakke bra på film

– Redigering og dramaturgi

– Bruk av tekst

– Øvelser

– Gjennomgang, tilbakemelding og spørsmål

Workshopen settes opp 2 dager, med maks 10 deltakere på hver kursdag. Blir etterspørselen stor setter vi opp nye workshops senere.

WORKSHOP: Søkemotoroptimalisering og Google Analytics

8. mai // kl. 08:30 – 11:30 // Central Atrium

Meld deg på workshop: Søkemotoroptimalisering og Google Analytics

Finnes du ikke på førstesiden av et Googlesøk så eksisterer du ikke. Så brutalt kan det sies. I denne workshopen lærer du hva du selv kan gjøre for at nettsiden din skal komme høyt opp på det organiske søkeresultatet i Google. Vi går gjennom hva som kreves av publiseringsløsningen for å starte med søkemotoroptimalisering (SEO), og hva du selv kan gjøre når du publiserer innhold. Du får en praktisk og effektiv gjennomgang som ender opp i en sjekkliste du kan bruke selv i ditt daglige arbeid.

Når man har jobbet godt med sin egen nettside er det alltid spennende å følge med på om trafikken øker. Her er Google Analytics et perfekt verktøy. Avslutningsvis i denne workshopen tar vi en gjennomgang av Analytics, og viser deg hvordan du effektivt kan bruke verktøyet, samt utvikle rapporter med relevante tall for din egen nettside.

Vi legger opp til en praktisk og nyttig workshop, med en kombinasjon av foredrag og praktiske øvelser relatert til deltagernes egne nettsider. Alle må ha med egen PC, og innlogging til egen nettside. Det er en fordel om man allerede har Google Analytics på egen nettside, for å ha noen tall å jobbe med. Workshopen passer for deg som jobber med produksjon av innhold til egen nettside.

Workshopen gjennomføres av Jofrid og Magnus fra Riktig Spor. Jofrid er kommunikasjonsrådgiver, og har holdt en rekke kurs om dette temaet. Magnus er webutvikler, og ivaretar alle tekniske spørsmål som vil dukke opp underveis.

Jofrid Bergslid og Magnus Skare, Riktig Spor.

Jofrid Bergslid og Magnus Skare, Riktig Spor.