Slik får vi til flyplass-eventyret

14. august 2018

Nye Bodø

At kampflybasen i Bodø skulle legges ned til fordel for Ørland, var først et sjokk for bodøværingen. Men det hele snudde raskt til å bli en fugl fønix opp av flyplass-aska, takket være nordnorsk stayer-evne.

Nå skal Bodø få bygge en ny bydel fra grunnen av. Det er fantastisk, unikt – og et av største byutviklingsprosjektene i landets historie.

Bodøværingen får 2600 nye dekar å boltre seg på. Det er like mye som 364 fotballbaner.

Dermed er plassproblemet i byen løst. Det er på denne flekken folkeveksten skal få boltre seg og slippe ut magen.

Allerede i februar 2017 gav Erna prosjektet grønt lys, og juni 2017 fikk vi endelig beskjed om at selveste staten Norge plotta det inn i budsjettet. Det kommer til å koste. Men samtidig vet vi at om vi gjør det rett, kommer vi til å spare mye. Dette er et eventyr landet ikke har sett maken til. Å få planlegge hverdagen til folket og bygge opp hele samfunnet fra grunnen – det er temmelig unikt. Også å få bygge opp en ny flyplass har sine perks.

Så – hvordan skal det gjøres? Flytting av lufthavnen ble anslått til å koste fem milliarder kroner i 2016. Og hvordan fordeles regninga? Her er mange tall å knekke, men vi bryter det litt opp for deg:

• Regjeringen blar opp 2,4 milliarder (!) kroner til å flytte flyplassen

• 2,2 mrd. kroner skal brukes mellom 2018 og 2023, 0,2 mrd. kroner I andre del av prosjektet, til flytting av 330 skvadronen

• 3.400 dekar frigjøres når rullebanen flyttes en kilometer sørvest

• Bodø kommune kjøper 2600 dekar for 450-750 millioner kroner fra Avinor og FB

• I tillegg kan vi bygge opp bydelen helt fra scratch. Da er det om å gjøre å holde tunga rett i munnen – og være smart

• Bodø kommune skal ut med cirka 2,1 milliarder for at prosjektet skal kunne gjennomføres. Det er regnet ut ei avkastning på mellom 1,15- 1,85 i eiendomsselskapet som står som eier

• Stormen kostet cirka 1,2 milliarder til sammenligning. Det skal vi klare!

Det er slettes ikke lønnsomt på stående fot- men lurt fordi det rigger oss for framtida. Avinors bidrag til flyttinga av flyplassen er hva det ville kostet dem å både oppgradere og vedlikeholde terminalen neste 20 årene, samt parallell forskyvningen av rullebanen. Tallet i 2016 kr var mellom 1,4 og 1,65 milliarder kroner.