Fulgte drømmen

VÅGET Å FØLGE DRØMMEN: – Det var litt skummelt å satse på noe så usikkert som motebransjen, men i dag er jeg sjeleglad for at jeg valgte å følge drømmen min, sier Elisabeth Benonisen. FOTO: Rune Nilsen

Skinnet bedrar ikke

Elisabeth Benonisen drømte om en motekarriere i årevis. Et fiskeskinn skulle endre alt.

9. juli 2018

Gründer

– Det har vært utrolig mye jobbing og det har vært tidspunkt hvor jeg lurte på hvorfor i all verden jeg bega meg ut på dette.

Men nå – fem år senere – smiler lykken til Elisabeth. I fjor var det første året hun kunne vie seg til bedriften Studio EBN på heltid. Og omsetningen økte med formidable 65 prosent – fra 912.000 i 2016 til 1,5 millioner i 2017.

– Målet er å få til en like markant fremgang i år, sier Elisabeth.

DRISTIG SATSING

I utgangspunktet virket hele merkevaren i overkant dristig. For hvordan er det mulige å skape hete mote-vesker av noe så prosaisk som fiskeskinn?

Elisabeth har saltvann i blodet, med en bestefar som var lofotfisker.

– Jeg hadde hele tiden en idé om å bruke noe som er typisk norsk. Noe som er arktisk, som forbindes med Nord-Norge. Det var et klart poeng å bygge inn en regional identitet i produktene.

– Slitestyrken til fiskeskinn er god, samtidig som strukturen og overflaten er fin, understreker gründeren.

Elisabeth Benonisen
SKAPTE SIN EGEN MERKEVARE: Idéen dukket opp i 2011. Nå kan endelig Elisabeth Benonisen leve av Studio EBN. – Den første delen av drømmen har gått i oppfyllelse, sier hun. Rune Nilsen

EVIG BALANSEGANG

Hun har brukt mye tid på å forske seg frem til de optimale løsningene, som blant annet innebærer å spore opp de rette skinngarveriene i Estland og på Island.

– Nå er jeg også i gang med en innovasjonsprosjekt i samarbeid med andre for å få garvet skinnene i Norge, noe som er et langsiktig mål.

– Så blir det også en evig balansegang mellom kreativ skaperkraft og knallhardt markedsarbeid. Begge deler er helt nødvendig, men innerst inne er det nok kunstneren i meg som er den sterkeste.

UNIK MULIGHET

Derfor var det en unik mulighet når hun fikk muligheten til å bli med i Norwegian Fashion Hub. Dette er utviklingsprogram finansiert og utviklet av Siva, Forskningsrådet og Innovasjon Norge.

– Her får jeg en arena hvor vi kan utveksle kunnskap, bygge nettverk og erverve kunnskap på et høyt nivå.

Blant annet har hun fått sjansen til å jobbe med anerkjente professorer ved Universitetet i Milano, toppfolk som tidligere har jobbet som konsulenter for giganter som Prada og TOD’s.

VISUELL PROFIL: Studio EBN jobber mye med det visuelle uttrykket og satser tungt på profesjonelle modeller og fotografer. JULIE PIKE

BÆREKRAFTIG LUKSUS

I en bransje hvor konkurransen er brutal, er det helt avgjørende at produktene skiller seg ut. Det er her fiskeskinnene til Elisabeth har en iboende styrke:

– Jeg omtaler gjerne veskene som bærekraftig luksus. Det er en form for ”slow fashion” hvor nærheten til kultur og natur er en sømløs del av hele uttrykket.

I tillegg til veskene, har Elisabeth jobbet frem en kolleksjon med tilbehør, som nøkkelringer, kortholdere, armbånd og lommebøker.

– Jeg merker at disse varene er svært populære som gaver, både privat og for firmaer.

Studio EBN er nå inne i en konsolideringsfase hvor Elisabeth også henter inn flere folk, slik at hun får frigjort tid til å skape mer og ytterligere forsterke markedsarbeidet.

UNIKT MATERIALE: Det var mange som var skeptiske da Elisabeth satset på å lage premium produkter av fiskeskinn. ­ – Men dette gir produktene en unik signatur samtidig som det blir et ledd i en bærekraftig visjon. Rune Nilsen

SPENNENDE PROSJEKTER

– Så har jeg flere spennende samarbeidsprosjektet på gang, blant annet en skreddersydd kolleksjon som kommer til høsten, sier hun hemmelighetsfullt.

Produktene hennes vekker stadig mer oppsikt og nylig ble  hun invitert til Norges største visningsarena, Oslo Runway.

– Akkurat nå er det dessverre litt for travelt, men jeg håper å kunne være med neste år.

Til tross for at hun er mye ute å reiser, har hun hele tiden valgt å beholde butikken i Bodø sentrum.

– Det betyr mye for meg å ha en lokal tilstedeværelse. Neste skritt er å bygge om interiøret slik at kundene får en enda sterkere opplevelse når de kommer inn.

KULE NØKKELRINGER: Det er ikke bare vesker som står på menyen, også tilleggsutstyr som blant annet nøkkelringer. Noe som har blitt en populær gaveartikkel. STUDIO EBN

SKAL KAPRE ASIA

Hva er så drømmen, på sikt? Svaret kommer kontant:

–  Jeg har hele tiden siktet meg inn på de asiatiske markedet og har allerede gjort en del sonderinger. Men i denne bransjen er det viktig å ta skritt for skritt og sørge for at du hele tiden har et solid fundament å bygge videre på.

– Og ikke minst at du finner de rette samarbeidspartnerne.

Hvilke råd har du til andre som går rundt drømmene om en egen bedrift?

– Sørg for at du har gode samarbeidspartnere. Finn gjerne noen med komplementære ferdigheter, noen du kan spille ball med. Så er det viktig å tenke langsiktig, ting tar alltid mer tid enn du tror.

Elisabeth Benonisen
DRØMMER OM ASIA: Så langt har Elisabeth Benonisen konsentrert seg om det norske markedet, men hun legger ikke skjul på hva som er den langsiktige planen: – Det er å komme tyngre ut på et internasjonalt marked, spesielt Asia.

NÅR PERFEKT BLIR FARLIG

Et annet poeng Elisabeth har lært under arbeidet med å bygge opp Studio EBN, er at du må ha evnen til å senke skuldrene og puste med magen:

– Hvis du hele tiden jakter på det perfekte, blir du fort sittende fast uten å få noe ut på markedet. Det er like viktig å distribuere som å skape. Først i møtet med butikker og kunder får du den ekte tilbakemeldingen.

Ønsker du oppdateringer fra Bodø, gode historier og aktuelle jobber?

Meld deg på nyhetsbrevet her! Ved å melde deg på godtar du at vi sender deg nyhetsbrev. Les mer her.